پخش ویدیو

قسمت اول

   مقدمه

اولین چیزی که حتی قبل از گوش دادن به خود موسیقی باهاش مواجه میشیم، کاور آلبوم اون موزیکه. مخصوصا در گذشته که اینترنت فراگیر نشده بود، مردم تو ویترین فروشگاههای موسیقی اول کاورها رو میدیدن و خیلی وقتها جذابیت طراحی کاور بود که مخاطب رو ترقیب می‌کرد تا اون آلبوم رو گوش کنه. و بالعکس یک طراحی ضعیف ممکن بود مخاطب رو پس بزنه، حتی اگه موزیک با کیفیتی بود.
البته فقط فاکتور جذابیت توی طراحی مهم نیست، همسو بودن طراحی با فضای موسیقی، ایده (یا همون کانسپت)، ترانه و بصورت کلی آن چیزی که در موزیک بیان میشه هم مسئله مهمه دیگه‌ای هست که کاور یک آلبوم رو برجسته‌تر میکنه.
به شکل دقیق‌تر، کاور آلبوم هویت اون موسیقی رو نمایندگی میکنه.

اگر طراحی به شکل مناسبی اتفاق بیفته، بصورت مکمل اون موزیک عمل میکنه و میتونه یک هویت (identity) منحصر بفرد رو برای اون آلبوم بسازه.

   تاریخچه

کاور آلبوم هنر بسته بندی جلد یک آلبوم استودیویی تجاری منتشر شده یا سایر رکوردهای صوتیه. این اصطلاح می‌تونه به روکش‌های مقوایی چاپ شده که معمولاً برای بسته‌بندی مجموعه‌های LP، یا روی یک نوار کاست یا بسته سی‌دی اشاره داشته باشه. همچنین امروزه، به عنوان تصویر اصلی همراه با دانلود دیجیتالی آلبوم، یا تک تک آهنگ های اون استفاده میشه.
در گذشته کاور همچنین به عنوان بخشی از روکش محافظ صفحه موسیقی یا سی دی و نوار نیز عمل می‌کرده.

از دهه 1930، شرکت‌های ضبط شروع به انتشار مجموعه‌هایی از رکوردهای 78 دور در دقیقه که توسط یک موزیسین ساخته شده یا اینکه مربوط به یک ژانر موسیقی بود، کردن. مثل آهنگ‌های محبوب مربوط به یه نوازنده یا سبک، یا موسیقی کلاسیک، از جمله سمفونی‌های کامل.

تو سال 1938، کلمبیا رکوردز، الکس استاین وایس رو به عنوان اولین مدیر هنری خود استخدام کرد. او مفهوم “کاور آلبوم” و “کاور آرت” رو جایگزین کاورهای ساده‌ای که قبلا استفاده می‌شد، کرد و در واقع ابداع ایشون بود. پس از تلاش‌های اولیه او در کلمبیا، شرکت‌های ضبط دیگه هم از او پیروی کردن. در اواخر دهه 1940، آلبوم‌های ضبط شده برای همه شرکت‌های بزرگ دارای کاورهای کاغذی رنگارنگ در اندازه‌های 10 و 12 اینچی بودن. برخی از آنها بازتولید هنر کلاسیک بودن در حالی که برخی دیگر از طرح های اوریجینال استفاده کردن.

هنگامی که در سال 1948 صفحه‌های 10 و 12 اینچی LP یا همون Long Playingبه وجود اومدن و همچنین در ادامه، مجموعه‌های جعبه‌ای از رکوردهای 45 دور در دقیقه منتشر شدن، اصطلاح «آلبوم» برای اولین بار، برای این فرمت جدید مجموعه‌ها استفاده شد و خلق کاورهای آلبوم اوریجینال هم به موازات اون ادامه پیدا کرد.

پخش ویدیو

قسمت دوم

   مارکتینگ و جذب مخاطب

کاور آرت یکی از راه‌های مختلفیه که بر اولین برداشت‌ مخاطب از یک موسیقی‌دان یا گروه، تأثیر میزاره. طراحی کاور همچنین ممکنه به نحوه شکل گیری نظر مخاطبان در مورد اون موزیسینها و موسیقی‌شون کمک کنه. روش‌های مختلفی برای طراحی کاور آلبوم وجود داره. برخی از نمونه‌ها عبارتند از هنرمندایی که تصمیم می‌گیرن عکسی از خودشون رو بزارن، که یکی از عواملیه که به دیده شدن بیشتر گروه، نوازنده و موسیقی کمک میکنه. برخی هنرمندان دیگه هم تصمیم میگیرن که کاور منحصر بفردی داشته باشن که توش خلاقیت بیشتری بکار رفته باشه و بازتابنده اتمسفر موسیقی که ساختن باشه.

    • در کاور آلبوم تنها یک فریم برای بیان کلیت موسیقی اون آلبوم وجود داره!
    • بعضی کاورها حتی روی تیشرت چاپ میشن که از نظر برندینگ هم بسیار تاثیر گذاره و عملا یک تبلیغ رایگان برای اون موزیسین محسوب میشه. فقط بحث جذابیت و رنگ و لعاب و زرق وبرقش نیست، بلکه بخاطر اون کانسپت و ایده وحرفی که داره میزنه، هم هست. (مثلا کاور the wall پینک فلوید که طراحی‌ش خیلی ساده‌اس ولی روی کلی تیشرت، استیکر، والپیپر و… استفاده شده)

   تاثیر اینترنت بر کاور آلبوم

البته باید این واقعیت رو پذیرفت که امروزه با دیجیتالی شدن ارائه موزیک به مخاطب، کاور آلبوم اون کارکردی که در گذشته داشت رو نداره، اما هنوز هم مهمه. از طرفی کوچیک شدن صفحه گوشی یا آیپاد هم در این مسئله تاثیر داشته.

در فروشگاههای اینترنتی مثل آمازون، یا در پلتفرمهای موسیقی مانند اسپاتیفای که آلبوم‌ها به فروش میرن یا در فضای مجازی که آثار موزیسینها معرفی میشن، کاور آرت اولین چیزیه که کاربر باهاش مواجه میشه و تاثیرش انکارناپذیره. مخصوصا برای اون طیف از مخاطبی که طرفدار خواننده یا گروه خاصی نیست و اولین باره که داره موزیک اون هنرمند رو میشنوه، کاور نقش قابل توجهی در جذب مخاطب داره.

   کاور آلبوم در ایران

در موسیقی ایران اما کاور آرت مسئله‌ایه که خیلی بهش اهمیت داده نمیشه و معمولا تصویر خواننده روی کاور قرار میگیره و معدود موزیسینهایی هستن که کاور آلبومهاشون طراحی شده و خلاقانه‌ست و حرفی برای گفتن دارن. از این رو تصمیم گرفتیم که به موضوع کاور آلبوم بپردازیم. مسئله‌ای که شاید در ایران کمتر بهش توجه شده. چه از طرف موزیسینها چه از طرف مخاطبان موسیقی.

امیدوارم که این ویدیو مورد توجه‌تون قرار گرفته باشه.
ممنون از وقتی که گذاشتید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *